Працювати не хаотично, отримуючи точкові відповіді на кризу, а стратегічно – із урахуванням довгострокових перспектив: викликів, які не тільки тут і зараз, але і будуть «після»
Працювати не хаотично, отримуючи точкові відповіді на кризу, а стратегічно – із урахуванням довгострокових перспектив: викликів, які не тільки тут і зараз, але і будуть «після».
Як бізнеси шукають рішення у складних ситуаціях, зокрема – підтримують ментальне здоров’я працівників на робочому місці
говорили учасники панельної дискусії «Виклики, від яких не сховаєшся» під час заходу «Сила вдячності» на форумі ментального здоров’я «Підтримати тих, хто підтримує всіх»: потенціал і добробут працівників сфери ментального здоров’я.
Третій щорічний форум організовано Координаційний центр КМУ / Mental Health UA та ВООЗ World Health Organization Ukraine у межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я Ти як? – ініціативи першої леді Олена Зеленська. Захід «Сила вдячності» відбувся за підтримки ПриватБанк – учасника спільноти «Бізнес без бар’єрів».
Компанії зі спільноти, об’єднаної навколо ініціативи першої леді «Без бар’єрів», поділилися практичними кейсами з власного досвіду: як взаємодіяти з колегами, чиї втрати невидимі, але болючі. Або ж як підтримати одне одного (і про себе теж не забути) після ночі важких обстрілів і де знайти для цього ресурси. Чи як поширити вже дієві програми підтримки, щоб кожен працівник у будь-якому куточку мережі відчував – про нього дбають.
Не кожному потрібен психолог, але кожному потрібна увага – і її дати складніше, ніж просто оплатити послугу фахівця. Але бізнеси зі спільноти необхідні рішення вчаться знаходити ![]()
Співробітників Сільпо, яких у компанії називають Перевершниками, завжди готові почути та забезпечити індивідуальний підхід: якщо людина розуміє, що їй дуже важко та потрібні кілька годин відпочинку – про це можна домовитися з керівником. Не потайки чи пошепки, адже є загальне правило: після довгих тривог, сильних нічних обстрілів можна відпроситися, якщо ресурсу бракує. В умовах війни така турбота стає особливо цінною, адже дає сили триматися, діяти й допомагати іншим. І це лише частина програми «Mental Health», що працює як простір підтримки та натхнення для працівників.
«Наш проєкт з підтримки ментального здоров’я ми взагалі починали з глинотерапії. Колись я проводила таку артпрактику для майбутніх мам і тат, і вирішила принести це сюди, до Перевершників. Думала, що коли зареєструється 7-10 осіб, то буде чудово. Але щойно закинула оголошення, то буквально за 60 секунд було 127 заявок. Звісно, я розподілила людей та поступово провела ці практики, але усвідомила ще одну проблему – це ресурс. Тобто необхідний ще хтось, хто зможе допомогти і підсилити», – розповіла Уляна Терновська, начальниця відділу найму та онбордингу персоналу, керівниця проєкту «Mental health» Сільпо.
У компанії SoftServe Ukraine, яка ще у часи коронавірусу перемістилася в онлайн, свій шлях: дуже багато зусиль докладається, аби амбасадорами ментального здоров’я ставали менеджери. І хоча зараз діє гібридний формат роботи – працівників все одно не змушують приїжджати в офіси. Акцент на іншому: навчити лідера навіть на відстані вчасно помітити червоні прапорці – що людині погано, вона переживає складні часи – та запропонувати інструменти підтримки. Компанія створює спільноти за інтересами, проводить тематичні офлайн та онлайн активності, започатковує волонтерські ініціативи тощо.
«У SoftServe є офіси в різних країнах. І для компанії стало відкриттям, що співробітники по-різному користуються послугою онлайн-психолога. Ми багато говоримо про культуру піклування про себе, про наявні інструменти, у нас є безкоштовний бенефіт для всіх співробітників, мобілізованих, ветеранів, для їхніх родин – можна отримати консультації на різні теми. Але коли ми порахували, скільки користуються, то це було 5%. Це дуже мало. І такий саме сервіс і бенефіт для працівників є в нас у Польщі – там показник у 15%. Ситуації та спосіб життя дуже різні, контексти дуже різні, але в нас людям звертатися за допомогою чомусь складніше», – зазначила Олена Лебедєва, Country People Lead SoftServe.
У ПУМБ 72% співробітників – це жінки. Кількість мобілізованих працівників не така велика, як це може бути у інших компаніях, але тут інші інсайти: війну пропускають через себе родинами, і не завжди цей досвід втрат і складних життєвих ситуацій видимий. Іноді він намагається прорватися просто на робочому місці, адже відділення банку є всюди – зокрема й дуже близько до гарячих точок. І у компанії прагнуть допомогти співробітникам уникнути ретравматизації: вже кілька років пропонується сервіс психологічної підтримки.
«Не дивлячись на те, що наша компанія нараховує 7,5 тисяч працівників, за сервісом щомісяця звертається 120-150 осіб. І це доволі мало, якщо говорити про відсоток. Але тішить те, що щомісяця третина людей (30-35%) – це ті, хто вперше в своєму житті звернулися за сервісом психологічної допомоги. За часи війни було надано близько 4 тисяч консультацій. І мало це чи багато – але все ж це 4 тисячі запитів, які люди насмілися обговорювати в якісній професійні площині і шукати собі підтримку. Тому дійсно викликом є те, як популяризувати цей сервіс. Тому що причинити добро тут не виходить – треба, щоб сформувався запит», – упевнена Наталя Давидюк, начальниця управління з організаційного розвитку персоналу ПУМБ.
Спостереженнями щодо того, як у новій реальності має змінитися підхід до прийняття складних соціальних рішень щодо втілення будь-яких важливих ідей, поділилися у ПриватБанк. У компанії такий досвід є: запровадження хвилини мовчання. І хоча може виникнути питання, до чого тут ментальне здоров’я – зв’язок дуже тісний. Підтримка своїх працівників, чиї рідні загинули, несуть службу, зникли безвісті або в полоні, і солідарна підтримка, як громадян, безпосередньо клієнтів. Але під час реалізації проєкту було отримано кілька неочікуваних інсайтів, які допомогли уникнути помилок.
«Перша річ, на яку мало хто з компанії звертає увагу. Те, що ми з вами в своїй бульбашці в топ-менеджменті бачимо і розуміємо, і всі дуже обізнані в частині ментального здоров’я, не дорівнює аналогічному сприйняттю на рівні громад, де запроваджуються ініціативи. В нашому випадку на рівні структурних підрозділів. Цей розрив потрібно зменшувати та чути думку інших, навіть якщо ми з нею не згодні. І друга річ – про вдячність. Коли ми запроваджували хвилину мовчання, то додали після неї таку фразу: «Дякуємо, що долучаєтесь до формування культури поваги і вдячності». І отримали дуже сильний зворотній зв’язок. Ось ці слова звичайної вдячності з’єднали нас з клієнтами», – поділилася Ольга Безпалько, керівниця з питань різноманіття та інклюзії ПриватБанку.
«Бізнес без бар’єрів» – спільнота компаній, об’єднаних навколо ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів», спрямованої на створення рівних можливостей для всіх українців.
