Навчитися самим, аби потім – передавати знання та популяризувати культуру безбар’єрності
Експертка ГО Безбар’єрність Світлана Гнатюк Svitlana Hnatiuk провела тренінг для учасників першої зустрічі спільноти амбасадорів та амбасадорок безбар’єрності, яка відбулася в Києві у межах всеукраїнської кампанії соціальних змін «Безбар’єрність – це коли можеш».
Учасниками тренінгу «Безбарʼєрність: філософія суспільства без обмежень» стали понад 70 амбасадорів й амбасадорок, які вже сьогодні створюють Україну без бар’єрів. Це представники різних громад, бізнесу, державних установ і громадського сектору, які об’єдналися навколо спільної мети – зробити країну доступною для кожного та кожної. До зустрічі долучилися також представники міністерств, активісти й експерти, які просувають зміни на національному та місцевому рівнях.
Один із акцентів тренінгу – як зробити інформацію доступною, зокрема, використовуючи просту мову. Йдеться не тільки про уникнення складних абревіатур (особливо без їх розшифрування), медичних діагнозів чи спеціалізованих термінів, а й про побудову самого тексту.
Наприклад, бажано складати речення, у яких в середньому 10 слів (найкраще – не більше 20). Ідеальний варіант: одна думка = одне речення, що займає один рядок. Також для опису однакового явища упродовж усього тексту слід використовувати ті самі слова.
У формулюваннях краще віддати перевагу активному стану: «команда роздала ковдри» замість «ковдри було роздано». Прочитайте вголос обидва варіанти, і одразу стане зрозуміло, який і сприймається, і вимовляється простіше.
Варто використовувати підзаголовки, списки, таблиці, піктограми та вставки. Вони допомагають наочніше представити інформацію. А від складної пунктуації краще відмовитися, як і від пропису чисел словами – зазначайте їх арабськими цифрами.
Детальніше про філософію суспільства без обмежень, складові безбар’єрності, правила мови і коректну взаємодію – у «Довіднику безбар’єрності» (https://bf.in.ua), посібнику із толерантного спілкування, створеного за ініціативи першої леді України Олена Зеленська
Також учасники заходу змогли одразу використати набуті знання для роботи над індивідуальними планами реалізації проєктів з безбар’єрності у своїх громадах. Це конкретні кроки, які планується впровадити вже до кінця року, щоб зробити громади доступнішими для усіх.
Зокрема, це моніторинг громадських просторів й бізнесу на предмет фізичної доступності, створення мапи доступних місць і поширення вимог ДБН. Суспільна та громадянська безбар’єрність включає адвокацію створення Рад безбар’єрності, тренінги для фахівців, що працюють із ветеранами та людьми з інвалідністю. У напрямі освітньої безбар’єрності планується робота з педагогами, батьками та учнями, інформування людей з інвалідністю про їхні права у сфері освіти. А у сфері інформаційної безбар’єрності амбасадори та амбасадорки планують проведення аудитів доступності інформації.
Захід організовано в межах всеукраїнської кампанії соціальних змін «Безбар’єрність – це коли можеш», ініційованої першою леді України Олена Зеленська в рамках ініціативи «Без бар’єрів», у партнерстві з UNICEF Ukraine, Міністерство культури та стратегічних комунікацій України, Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України та Тетяна Ломакіна.