Ти як: як реагувати на критику
Згадайте, коли востаннє критикували вас чи ваші дії, хтось з близьких або зовсім незнайома людина. Якою при цьому була ваша реакція? Заперечення, обурення, образа? Визнаймо: ніхто любить отримувати негативні оцінки. Зазвичай такі ситуації викликають стрес і підривають віру в себе. Та проблема тут не у самій критиці (звісно, якщо вона конструктивна), а в нашому емоційному відгуку на неї.
Конструктивна критика є невід’ємною складовою розвитку. Тож вам точно стануть у пригоді поради, як сприймати критику у свою сторону й знаходити у ній позитив.
Не піддавайтеся емоціям.
Якщо відчуваєте, що втрачаєте контроль на ними, спробуйте одну з дихальних практик для заспокоєння. Найпростіший варіант – дихання за системою 4–2–4, суть якої у тому, що ви робите вдих протягом 4 секунд, затримуєте дихання на 2 секунди й видихаєте 4 секунди, повторюючи цей цикл.
Постарайтеся почути людину, яка вас критикує
Застосовуйте техніку активного слухання, яка, зокрема, передбачає, що ви повністю зосереджені на словах співбесідника, не відволікаєтеся на інші думки чи розмови. Також можете ставити уточнювальні питання, якщо якісь моменти залишилися без пояснень.
Не сприймайте критику особисто.
Головне, що ви маєте пам’ятати: критикують не вас, а ваші дії, які виконані не належним чином або не відповідають вимогам. Тому не дозволяйте ситуативним оцінкам вселяти у вас невпевненість у собі.
Проаналізуйте отримані зауваження
Ви не повинні одразу відповідати на критику. Більш того, щоб виключити емоційну складову, набагато кращим варіантом буде взяти час на аналіз та роздуми. Подякуйте своєму опоненту за відгук і надані аргументи й поясніть, що хочете ретельно їх вивчити.
Використовуйте критику як можливість для росту
Ми прийшли до головного: правильно сприймаючи й використовуючи негативні відгуки, ви отримуєте потужний інструмент для розвитку та професійного успіху. Критика неминуча і завжди будуть люди, які знаходять недоліки у будь чому. Якщо вона фахова й конструктивна, то завжди містить цінні поради чи принаймні напрям, у якому вам варто шукати відповіді.
Проаналізуйте отримані зауваження
Ви не повинні одразу відповідати на критику. Більш того, щоб виключити емоційну складову, набагато кращим варіантом буде взяти час на аналіз та роздуми. Подякуйте своєму опоненту за відгук і надані аргументи й поясніть, що хочете ретельно їх вивчити.
Знайте, що всі помиляються. Жодна людина не прожила своє життя без помилок. І головне зробивши помилку не розчаруватися, а продовжувати вдосконалюватися. Та зрозуміти, який урок можна з цього винести.
Та пам’ятайте: ваша самооцінка жодним чином не повинна залежати від чиєїсь думки.